Je bekijkt nu De vier transformerende principes BRON
BRON

De vier transformerende principes BRON

De beoefening van mindfulness transformeert ons bewustzijn en transformeert onze moeilijkheden. Hoe je dat doet? Dat doe je door middel van BRON.

Wat is BRON? Het is een vierstappenplan van transformatie. Het zijn vier principes waarvan in huidige mindfulness-retraites vaak gebruik wordt gemaakt.

Hier zijn ze:

 

De B van bewustzijn

 

Voordat we überhaupt aan een transformatie kunnen beginnen moeten we aandacht hebben voor wat er is. We moeten bewust beleven wat er in ons speelt, er wakker voor zijn, het herkennen voor wat het is. We nodigen ons daarom uit om bewuste aandacht te besteden aan wat er allemaal innerlijk in ons speelt.

 

 

De R van respect

Vanuit het herkennen wat er is volgt een tweede stap. We nodigen ons hier uit om open en respectvol te zijn naar alles wat onze bewuste aandacht opmerkt. We ontdekken dat we kunnen accepteren wat zich voordoet. We oefenen bewust om dat wat we opmerken met vriendelijke benieuwdheid te bejegenen en misschien zelfs welkom te heten. En als dat teveel gevraagd is, om het dan tenminste te respecteren. Of als dat nog te veel is: het te verdragen of te tolereren.

 

De O van onderzoek

In de boeddhistische psychologie wordt onderzoek gezien als een logisch gevolg van een open en niet-oordelende observatie, een observatie vanuit nieuwsgierige verwondering. Juist doordat we niets sturen en ons alleen uitnodigen tot onbevooroordeeld gade slaan ontstaat natuurlijk onderzoek en natuurlijk inzicht.

 

De N van niet-vereenzelvigen

Dit laatste aspect heeft te maken met het grotere perspectief van het panoramisch bewustzijn: jij bent meer dan een van je gedachten, gevoelens of gewaarwordingen. Niet-vereenzelvigen is het moeilijkste aspect om te begrijpen. Het heeft te maken met de leer van egoloosheid en leegte uit het boeddhisme. De ervaring leert dat je hier ook niet te vroeg mee moet beginnen. Voordat je het principe van niet-vereenzelviging namelijk vaardig kunt toepassen is het nodig eerst eens eerlijk en compassievol onder ogen te zien, hoe we ons wel vereenzelvigen met de inhoud van onze gedachten, gevoelens en ervaringen. Toch kunnen we in onze meditatie reeds een kleine praktische stap zetten om wat ervaring op te doen rondom niet-vereenzelvigen. We kunnen daarbij beginnen om onze gedachten, gevoelens en lichamelijke waarnemingen meer onpersoonlijk te benoemen. B.v.: er is een ervaring van onrust, i.p.v. ‘Ik voel me onrustig. ‘Er is een gedachte’, i.p.v. ‘ik heb een gedachte’.

Probeer het maar zelf uit. Ik ben benieuwd of BRON voor jou werkt. Ik ben benieuwd hoe BRON voor je werk.

 

De N van niet-vereenzelvigen

Dit laatste aspect heeft te maken met het grotere perspectief van het panoramisch bewustzijn: jij bent meer dan een van je gedachten, gevoelens of gewaarwordingen. Niet-vereenzelvigen is het moeilijkste aspect om te begrijpen. Het heeft te maken met de leer van egoloosheid en leegte uit het boeddhisme. De ervaring leert dat je hier ook niet te vroeg mee moet beginnen. Voordat je het principe van niet-vereenzelviging namelijk vaardig kunt toepassen is het nodig eerst eens eerlijk en compassievol onder ogen te zien, hoe we ons wel vereenzelvigen met de inhoud van onze gedachten, gevoelens en ervaringen. Toch kunnen we in onze meditatie reeds een kleine praktische stap zetten om wat ervaring op te doen rondom niet-vereenzelvigen. We kunnen daarbij beginnen om onze gedachten, gevoelens en lichamelijke waarnemingen meer onpersoonlijk te benoemen. B.v.: er is een ervaring van onrust, i.p.v. ‘Ik voel me onrustig. ‘Er is een gedachte’, i.p.v. ‘ik heb een gedachte’.

Probeer het maar zelf uit. Ik ben benieuwd of BRON voor jou werkt. Ik ben benieuwd hoe BRON voor je werk.