Vredesbrein en oorlogsbrein

Vrede en oorlog zijn grote thema's. Toch begint het meestal klein. Voel ik mezelf vredig? Dan zie ik de goedheid van de wereld en richt me op mogelijkheden en kansen. Voel ik mezelf gestresst? Dan zie ik onvrede om me heen, en nemen ergernis en irritatie toe. Rick Hanson, de auteur van 'Boeddha's Brein' noemt dit het groene en het rode brein. Iedere dag bewegen we ons verschillende keren van het groene brein naar het rode brein, bewust of onbewust.

 

Het groene en het rode brein

Is het mogelijk om onszelf en anderen op te vangen bij gevoelens van ongemak, onveiligheid en verandering? Is het mogelijk de spiraal van meer en meer stress te stoppen en om te draaien naar veerkracht en levensvreugde? Is het mogelijk om veilig te blijven communiceren ook bij verschillen en tegenstellingen?

 

Het antwoord is: ja!
Als je weet, welke condities nodig zijn om het rode brein op te vangen en het groene brein te laten floreren, dan ben je niet meer overgeleverd aan je automatische patronen!
Maar hoe doen we dat?

Veiligheid en welzijn zijn te leren!

De eerste stap is: erkennen dat we stressreacties hebben, waarin we onszelf en anderen tot last zijn. De tweede stap is: zien hoe de wetmatigheden in ons brein geprogrammeerd zijn, die tot onvrede, stress en onveiligheid leiden. De derde stap is: weten hoe het vredesnetwerk in ons brein functioneert. En de vierde stap: dagelijks oefenen met het activeren van het vredesnetwerk.

 

Vrede en oorlog in ons brein

In ons brein is het limbische systeem dat constant checkt of we veilig of onveilig zijn. Bij onveiligheid worden allerlei processen in ons lichaam geactiveerd. Zo gaat onze bloeddruk en onze hartslag omhoog. Onze spierspanning neemt toe en er worden stofjes aan ons bloed afgegeven, die maken dat we waakzamer worden. We maken ons gereed voor een heel primitief overlevingsmechanisme: vluchten of vechten.

Gelukkig biedt het brein ons ook de mogelijkheid vrede en harmonie te cultiveren. We kunnen stress herkennen, kalmeren en ons welbewust te richten op wat goed en veilig is. Dit is de taak van de prefrontale cortex, een soort bestuurs- en overzichtsfunctie in ons brein. Deze prefrontale cortex kunnen we activeren door ons te trainen in het antigif van angst en onveiligheid: mindfulness en (zelf)compassie.

 

Ons lichaam als veilige haven

MeditatiekringDe prefrontale cortex heeft daarbij wel een samenwerkingspartner nodig, namelijk ons lichaam. Of beter gezegd: Aandacht vóór en bewustzijn ván ons lichaam. Als we onze lichaamssignalen opmerken in samenwerking met de prefrontale cortex dan kunnen we onszelf en anderen trefzeker in een veilige mindset brengen. Lastige sociale interacties worden weer leuk, speels en creatief. Ons lichaam en onze geest ontspannen. We leren een haven voor veiligheid en goedheid te worden, voor onszelf en voor anderen. Zelf uitproberen?

Doe dan de volgende oefening:

Oefening veiligheid creëren via het lichaam

  • Denk aan een stressvolle situatie en merk op hoe je lichaam reageert. Welke gedachten horen erbij? Welke stemming?
  • Ga nu staan en voel het midden van je voeten. Voel je as tussen je stuitje en je kruin. Voel waar het zwaar is in je lichaam. Hiermee kalmeer je je hersenstam.
  • Adem langs je ruggengraat omhoog tot je kruin, adem uit langs je voorkant omlaag. Maak zo een cirkel van je ademhaling. Doe dit drie keer. Ook hierdoor kalmeert je hersenstam.
  • Voel de ruimte achter je, voor je, links en rechts van je, onder en boven je. Stel je voor dat de ruimte zo groot of klein is dat het voor jou comfortabel voelt. Hierdoor kalmeer je het emotionele brein, het limbische systeem.
  • Vraag jezelf af: Hoe zou je zijn om een klein beetje meer gemak (of ontspanning, plezier, stabiliteit..vul maar in) toe te laten in kaken, schouders, buik en benen. Hiermee zet je jouw prefrontale cortex in om welzijn te versterken.
  • Denk nu opnieuw aan de stressvolle situatie en merk op hoe je lichaam reageert. Is je stemming veranderd? Zijn misschien ook je gedachten veranderd? Wat zou je nu zeggen in dezelfde situatie?
Zou je deze kennis in praktijk willen brengen? De Academie voor Open Bewustzijn biedt verschillende workshops aan!
31 augustus 2017 in Tilburg: Vredesonderwijs en ons Brein
Geplaatst in Mindfulness, Neurowetenschap, Vredesonderwijs en getagd met , , , .

2 reacties

  1. Mooi programma Dorle edzevredes oefeing fijn dtje iehie albeschrijft. Herkenbaar en haalbaar en steeds goed om opnieuw bij stil te staan.
    Ik hou je cures aanbod in mijn hterhoofd

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *