Het feel-good-stofje van meditatie: endorfine

Concentratie op de adem draagt bij aan een gevoel van welzijn in ons lichaam. Niet alleen ons lichaam vaart hier wel bij, ook ons brein. Door de huidige neurowetenschappen zijn er de laatste jaren ontdekkingen gedaan die dit bevestigen. Als we een tijdje onze adem met aandacht volgen dan ontstaat er namelijk endorfine. Daarbij is endorfine een stofje dat maakt dat we ons prettig en opgewekt voelen.

Wat is endorfine?

 

Endorfine is een feel-good-stofje, oftewel een beloningsstofje. Endorfine valt onder de neurotransmitters, wat wil zeggen: een boodschapper, die informatie overbrengt van de ene cel naar de andere. De informatie die endorfine daarbij overbrengt zorgt voor pijnstilling en draagt zo bij tot een gevoel van welzijn en geluk.
Endorfine is een razendsnel werkend antistresshormoon. Het is een antidepressivum en een angstremmer, het beschermt ons tegen ouderdomsverschijnselen en speelt o.a. een gunstige rol bij voedselovergevoeligheid en andere gezondheidsklachten. Ook bij psychische processen zoals socialisatie, leerprocessen en bij aandacht voor zingeving speelt endorfine een rol. Endorfine draagt dus bij aan gezondheid en geluk. Het is een lichaamseigen stofje en we kunnen het zelf aanmaken. Je moet alleen weten hoe.

Wanneer wordt het aangemaakt?

Endorfine wordt vreemd genoeg vaak getriggerd door pijn of stress. Als we ons bij voorbeeld flink inspannen bij het sporten, dan wordt er endorfine aangemaakt en voelen we ons na een tijdje sporten opgewekt en voldaan. Ook bij meditatie - inclusief het ervaren van onaangename gevoelens, die je in meditatie tegen kunt komen - ontstaat er na een tijdje endorfine. Endorfine ontstaat trouwens ook bij niet pijnlijke triggers, bij voorbeeld als we glimlachen of lachen, positief denken of naar muziek luisteren waarvan we houden. Zelfs als we niet echt glimlachen blijkt dit al te werken. Als we onze mondhoeken langer dan drie minuten werktuigelijk omhoogtrekken, beginnen onze hersenen endorfine aan te maken.
Endorfine wordt trouwens ook aangemaakt door uiterlijke triggers b.v. door het eten van bepaalde voedingsmiddelen zoals suiker, vetten, chilipepers en chocola.

Endorfine-meditatie

Dus, als je verslaafd bent aan chocola en je wilt ervan af (andere redenen zijn natuurlijk ook prima) probeer dan eens de volgende endorfine-meditatie:

  • Ga zitten en kies een veilige en gemakkelijke focus voor je meditatie. Misschien is dit je adem. Misschien je bekken.Dit is je meditatieanker. Volg een tijdje het ritme van je ademhaling.
  • Richt nu  je aandacht op de uitademing. Volg de ademstroom heel nauwkeurig, alsof je naar de ademstroom van je geliefde kijkt, die stil ligt te slapen.
  • Richt nu je aandacht op de kleine stilte of pauze die er heel natuurlijkerwijs na de uitademing ontstaat. Blijf nieuwsgierig aanwezig in deze stilte tot de inademing vanzelf weer komt.
  • Voel, hoe een natuurlijke impuls je steeds weer aanzet tot in- of uitademing. Jouw lichaam wil dat je ademt. Het leven wil dat je ademt.
  • Leg nu beide handen op je buik. Bij de inademing laat je de handen los van de buik komen in een kleine en subtiele beweging. Bij de uitademing zinken je beide handen weer terug naar je buik. Voel hoe in de kleine stilte tussen de uitademing en de volgende inademing alles rust: je handen, je aandacht en je adem. Hoe is het in deze stilte? Hoe is het met je lichaam, je stemming, je gedachten?
  • Geef jezelf zo’n 5-10 minuten de tijd om op deze manier steeds verfijnder contact te krijgen met je adem. Leer de stilte tussen de uitademing en de inademing steeds dieper kennen. Wees open en benieuwd. Nodig je aandacht uit teder te zijn, zorgvuldig en verwonderd.
  • Laat nu je hand- en armbeweging steeds kleiner worden en ten slotte tot rust komen. Je aandacht volgt zorgvuldig en steeds weer opnieuw het ademritme en de adempauzes.
  • Blijf nog een tijde zitten in de ruimte en stilte van de beoefening. Hoe voelt het om de zegen van endorfine direct in je lijf te ervaren?

Audio: Endorfine meditatie
Luister hier naar het audio-bestand: Endorfine-meditatie

Voor de Mindfulness-trainer

Deze blog sluit goed aan bij het thema metta en karuna: liefdevolle vriendelijkheid en (zelf)compassie ontwikkelen.

Deze blog is geschreven door Dorle Lommatzsch, hoofddocent van de Academie voor Open Bewustzijn. De Academie voor Open Bewustzijn verzorgt sinds 2010 opleidingen, workshops en trainingen op het gebied van mindfulness en communicatie. We zetten ons in voor vredesonderwijs en maatschappelijke vernieuwing in allerlei vormen. Klik hier en lees meer over ons aanbod.

Geplaatst in Boeddhistische psychologie, Breinkennis, Neurowetenschap.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *