Breinstrategieën voor goede voornemens

Ken je dat? Je hebt echt genoeg van een stressvolle gewoonte en je neemt je heilig voor het voortaan anders te doen. En...  binnen de kortste keren zie je jezelf weer herhalen, wat je net hebt afgezworen. Zelfverwijt en schuldgevoelens volgen vanzelf. We zitten nu niet alleen met een slechte gewoonte maar ook met kritiek op onze slechte gewoonte. Dat klinkt redelijk hopeloos.

 

 

Is het mogelijk deze cirkel van stress te doorbreken?

Het antwoord is eenvoudig: JA! Maar je moet wel weten hoe!
En daarvoor is een beetje breinkennis geen overbodige luxe!

Wat kunnen we leren van ons brein?

Ten eerste: het is niet onze schuld, dat we onze gewoontepatronen door een simpel wilsbesluit niet kunnen veranderen. Dat is eenvoudigweg niet genoeg.

Hier de uitleg: bewust-iets-willen zetelt in het bovenbrein. Maar we hebben ook een primitiever brein - het benedenbrein (dat bestaat uit de hersenstam en het limbische systeem), dat volgens heel andere wetmatigheden werkt. Dit benedenbrein heeft een eigen agenda en trekt zich niets aan van wat het bovenbrein zo allemaal bedenkt.

Voor een echte verandering hebben we nodig dat ons HELE brein meewerkt: top-down, dat wil zeggen: een bewust inzicht en een bewust besluit vanuit ons bovenbrein (de neocortex),  en bottom-up: het voelen en ervaren van de gewenste verandering in ons lichaam, wat gelinkt is aan ons benedenbrein. Als we ook het benedenbrein de gelegenheid geven, om mee te werken en eens te zijn met onze voornemens, dan hebben we meer kans van slagen. De vraag is alleen: hoe doen we dat?

 

 

Probeer dit eens uit:

Oefening baart kunst

Stap een

Stel vast wat je wél wilt. Achter de wens om van je stress verlost te zijn, zit iets wat je waardevol vindt: misschien goede gezondheid, werk dat echt bij je past, relaties waarin je meer jezelf kunt zijn, vrijheid...wat is het voor jou? Welke kwaliteit wil je meer ruimte geven? Welke waarden zijn voor jou belangrijk?

Stap twee

Neem de tijd om bij jouw wens stil te staan. Adem een aantal keren diep in en uit.
Hoe zou jij je voelen als jouw wens reeds helemaal in vervulling was gegaan? Hoe zou je situatie veranderd zijn? Hoe zouden je relaties er dan uitzien? Hoe zou de sfeer zijn in jouw leven? Is je stemming dan anders?

Stap drie

...en dit is de belangrijkste voor het benedenbrein: Merk op wat er in je LICHAAM gebeurt als jij je de gewenste situatie voorstelt. Wees daarbij precies: welke lichaamsdelen reageren op deze positieve visualisatie? Komt er meer ruimte in je borstkas? Ontstaat er spontaan een glimlach? Voel je meer zwaarte in je benen of bekken? Stroomt er iets in je lijf? Of is er juist stabiliteit? Wordt je adem lichter of dieper?
Neem alle tijd om je lichaamsreacties te leren kennen samen met je positieve voorstelling. Wees daarbij open en nieuwsgierig. Laat je verrassen en heb geen oordeel over wat er zo opduikt in je lichaamsgevoelens. Als we op deze manier ons lichaam (en ons benedenbrein) aandacht geven, begint het ons te helpen op een manier die we niet kunnen bedenken. Ons wilsbesluit wordt nu ondersteund door precieze en weldadige informatie vanuit ons lichaam.

Stap vier

Herhaal de eerste drie stappen dagelijks een aantal weken lang.
En... laat je niet nekken door je innerlijke criticus, die dit maar onzin vindt (hij weet niet beter).
Wat ontdek jij?

Meer weten?

Wil je meer te weten komen over de werking van het boven- en benedenbrein? Lees dan het prachtige boek van Daniel Siegel 'Het hele brein, het hele kind'. Hier vindt je eenvoudige breinkennis in Jip-en-Janneke-taal. Het is geschreven voor ouders, die de ontwikkeling van hun kind willen stimuleren. Maar eigenlijk is het een aanrader voor iedereen, die op eenvoudige en praktische wijze kennis wil maken met de wonderlijke wereld van ons brein.

 

 

 

Ben je nieuwsgierig hoe je breinkennis kunt inzetten voor jezelf en anderen?

Kom dan naar de eendaagse workshop 'Vredesonderwijs en ons brein' of meld je aan voor de tweedaagse training 'Mindfulness en Neurowetenschappen'.
De Academie voor Open Bewustzijn verzorgt sinds 2010 opleidingen en trainingen op het gebied van mindfulness en communicatie. De opleidingen zijn erkend door het CRKBO en vinden plaats in drie regio's in het land.

Geplaatst in Breinkennis, Mindfulness, Vredesonderwijs.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *