Mindful zijn midden in het leven

Blog 2 in de serie Mindfulness in Relaties

Is het mogelijke mindful te blijven terwijl we actief in de wereld staan, de ander ontmoeten en ons werk doen?
We weten allemaal dat dit moeilijk is. Na de meditatie raken we ons bewustzijn van open, vriendelijke en niet oordelende aandacht dikwijls binnen no-time kwijt. Misschien hebben we in meditatie diepe inzichten en verheven gevoelens. Maar onze meditatieve inzichten verdwijnen vaak in een mum van tijd in het contact met familie, collega's, vrienden en buren.

 

Sociale interacties

Toch kunnen we mindfulness leren gebruiken om ons dagelijkse leven met al zijn sociale interacties te onderzoeken. En meer dan dat. Mindfulness kan een bijdrage worden om onze relaties veilig te verkennen en bovendien te laten floreren. Het is dan wél zaak ons meditatief bewustzijn te trainen terwijl we in relatie zijn. Daarvoor is de stille zitmeditatie niet meer voldoende.

 

Een kleine revolutie

Hoe gaat dat in zijn werk? Dat is heel eenvoudig: we leren gebruik te maken van onze mindfulness vaardigheden terwijl we naar een ander luisteren, terwijl we mindful spreken en terwijl we met aandacht samenwerken en uitwisselen. Deze stap lijkt misschien niet zo groot, maar hier gebeurt een kleine revolutie! Want we zijn gewend relaties te beschouwen als een terrein waarin we óf iets kunnen halen óf iets moeten afweren. We zien relaties als geluksbrengers of als probleemveroorzakers. Als we nu mindfulness in onze relaties brengen, dan draaien we de hele zaak om. We worden namelijk uitgenodigd de werking die een ander op ons heeft in onszelf te onderzoeken. De ander is voor ons niet meer en niet minder dan een spiegel waarin we kunnen herkennen wat er in ons gebeurt terwijl we de ander ontmoeten. Waar we mee te maken hebben is niet iets daarbuiten, maar iets in onszelf!

 

De werking van spiegelneuronen

De neurowetenschap laat ons weten, dat dit precies is wat er in ons brein gebeurt, als we een ander ontmoeten. Door spiegelneuronen zijn we in staat de ander in onszelf waar te nemen en te voelen.  Het gebeurt niet ergens daarbuiten. Het gebeurt in ons eigen brein en autonome zenuwstelsel. En hetzelfde gebeurt natuurlijk ook bij de ander. Er bestaan in die zin dus geen ‘geluksbrengers’ of ‘probleemveroorzakers’. Er bestaan alleen neuronale patronen in onszelf die we in het geval van een ‘geluksbrenger’ als aangenaam en veilig ervaren en in het geval van ‘probleemveroorzaker’ als moeilijk, ongemakkelijk of onveilig.

 

De ander in mij

Nu is onze training in mindfulness een zegen. We zijn immers getraind om veilige en onveilige waarnemingen in onszelf op te merken én op te vangen. Het enige verschil is dat we welbewust opmerken wat voor een impact de aanwezigheid van de ander op ons heeft en daarbij de impact niet te beschouwen als iets van ‘daarbuiten’, van de ander. We leren op te merken dat het een staat van zijn is in ons eigen systeem, dat we liefdevol, open en niet-oordelend waar kunnen nemen en op kunnen vangen.

 

Een eerste verkenning

Als we met mindfulness onze sociale interacties willen leren kennen en onderzoeken, dan is het zaak met een eenvoudige en veilige eerste stap te beginnen. Zoek hiervoor een oefenpartner die net als jij nieuwsgierig is naar deze verkenning en start dan met de volgende oefening:

 

Oefening: Samen ademen - samen veilig

Oefening 1: Samen ademen – samen veilig

 

Zoek samen met een oefenpartner een rustige plek.

Ga in een comfortabele houding zitten. Je rug is daarbij recht doch ontspannen. Veranker je aandacht in je buik.

 

Richt je aandacht eerst op jezelf.

Voel je adem.

Voel je ademend lichaam.

Voel ook het ritme van je adem.

 

Richt nu je aandacht op de ander.

Kijk daarbij niet recht in haar gezicht.

Kijk naar haar gestalte, met je blik iets naar beneden gericht.

Je kunt 'wazig' kijken en toch de ander opmerken.

Merk de adembeweging van de ander op.

Stem je af op het ademritme van de ander.

Merk op hoe het is om samen met de ander te ademen.

 

Voel jouw eigen aanwezigheid terwijl je samen ademt.

Voel de aanwezigheid van de ander terwijl je samen ademt.

Voel jullie gezamenlijke aanwezigheid terwijl jullie samen ademen.

 

Misschien voel je je onwennig om niet te praten, of niet te reageren.

Misschien dat je criticus er opmerkingen over maakt.

Gun jezelf de ruimte om het onwennig te vinden.

Herken de oordelen van je criticus met mildheid. Laat je er niet door bepalen.

Blijf open je ervaring onderzoeken.

 

Net als in meditatie zul je geregeld je aandacht verliezen. Merk het op.

Blijf vriendelijk en accepterend naar alles wat je in dit samenzijn opmerkt.

 

Ga steeds weer terug naar het bewustzijn van jullie samenzijn en gezamenlijk ademen.

Doe dit een minuut of vijf.

 

Neem dan enkele minuten de tijd om aan elkaar te vertellen wat je hebt beleefd.

Hoe resoneerde de ander in jou?

Hoe is jullie samenzijn nu?

Dit is de eerste blog in de serie Mindful communiceren. Nieuwsgierig naar de tweede? Klik dan hier!

Nascholing voor de Mindfulness Professional

Ben jij mindfulness-trainer en wil je meer weten over breinkennis en hoe je die kunt inzetten in je werk en relaties? Kom dan naar de Masterclass Mindfulness en Neurowetenschap 14 en 15 maart. Vanaf maart 2020 biedt de Academie een intensieve nascholing aan voor de mindful professional op het gebied van neurowetenschap, boeddhistische psychologie en mindful communiceren. Meer weten? Lees dan hier verder!

 

Geplaatst in Mindfulness, Neurowetenschap, Relaties en getagd met , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *