Mindful management in de zorg

Connie Klijn: de betekenis van mindfulness in mijn werk als manager

Als teamleider begeleid ik naast het aansturen van 2 teams ook cliënten met een ernstige verstandelijke beperking. Naast deze verstandelijke beperking hebben zij ook Alzheimer en bieden we palliatieve en terminale zorg. Om deze cliënten liefdevol te kunnen begeleiden moet je als begeleider het vermogen hebben om contact te kunnen maken, anders dan verbaal te kunnen communiceren, geduldig zijn, hele kleine signalen op te kunnen merken en de juiste intentie te hebben.

Kwaliteit van leven

We willen graag deze mensen kwaliteit van leven bieden op psychisch en lichamelijk vlak. Het begeleiden van deze cliënten en hun families doe ik met mijn hart. Het toepassen van mindfulness helpt me hierbij.

Hier een voorbeeld:

Als teamleider ben ik tijdens de dagelijkse zorg van de cliënten soms wel eens met mijn gedachten ergens anders. Ik heb daardoor dan niet de juiste aandacht en ben ongeduldig. Dit resulteert in weerstand bij de cliënt. Het opmerken van  de weerstand bij de cliënt, is voor mij meteen de deur naar mijn eigen lijf. Door even naast de cliënt op bed te gaan zitten en mijn aandacht te richten op mijn eigen lijf, kan ik er weer volledig voor de cliënt zijn. Het resultaat is, dat de cliënt zich weer veilig voelt en dat de weerstand verdwijnt.

 

Kwaliteit van sterven

Wanneer er geen kwaliteit van leven meer is en cliënten zijn terminaal dan willen we graag kwaliteit van sterven bieden. Het begeleiden van cliënten (en hun familie) in de laatste dagen van het leven is intiem, kwetsbaar, authentiek en eerlijk. Eigenschappen waarbij een begeleider zijn gevoel en lijf serieus moet nemen. Wanneer je dat niet doet, wordt het contact een soort van rollenspel.

Tijdens dit proces is er aandacht voor het gevoel van medewerkers en wordt er geprobeerd om medewerkers zich bewust te laten worden van hun lijf. Door op een open en niet-oordelende manier aandacht te geven aan spanningen of gevoelens in het lichaam, kan de medewerker op een eenvoudige manier zijn balans hervinden.
We willen graag dat cliënten zo comfortabel mogelijk zijn tijdens de terminale fase maar we willen ook dat familie tevreden afscheid kan nemen van hun verwant. Met dit soort eenvoudige aandachtsmomenten kunnen we de omgeving van de cliënt - zijn familie én onze medewerkers -  eenvoudig en direct ondersteunen.

 

Teamoverleg

En dan nog een klein voorbeeld hoe een simpele toepassing van mindfulness het verschil maakt in ons werk:

De teamoverleggen worden standaard gestart met een klankschaalrondje. Medewerkers hebben elkaar vaak een tijd niet gezien, moeten elkaar van alles vertellen, willen koffie en thee, kortom het is vaak druk tijdens de start van een teamoverleg. Iedere medewerker krijgt - samen met de klank van de klankschaal - gelegenheid om stil te staan bij zichzelf en er een paar woorden over te zeggen. Door het introduceren van de klankschaalronde is iedereen meteen stil, wordt er naar elkaar geluisterd en “land” iedereen. Deze sfeer duurt tot het eind van het teamoverleg.

 

Connie Klijn werd door de Academie voor Open Bewustzijn opgeleid als Mindful Manager. Ze vervolgde haar opleiding en studeerde in 2017 af als Mindful Coach.

Geplaatst in lichaamswijsheid, Mindful Management, Mindfulness.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *